Lucul al 3 a fost ocupat de rețeaua de supermarketuri METRO Cash
& Carry, care de această dată nu și-a atribuit nici o poziție de lider,
în schimb a obținut locul 2 pentru trei categorii: asortiment, calitatea
produselor și prețul, iar la calitatea departamentului s-a poziționat pe locul
3.
Aceasta nu înseamnă că METRO a cedat din calitate, ci că are un concurent serios pe piață reprezentat de rețeaua
de supermarketuri Kaufland. În consecință, este posibil ca în următorul
audit să vedem o creștere a sortimentelor de legume și fructe proaspete în
magazinele rețelei METRO, asta pentru a „prinde” poziție de lider.
Pe următoarele locuri ale clasamentului general își fac loc rețeaua de
supermarketuri Fourchete. Pe locul 5 este Linella, care a pierdut la gama mai restrânsă de produse, dar a câștigat puncte
la celelalte categorii. Sunt urmate de Green Hills, Velmart, Fidesco, Family Market, cele care au pierdut cel mai mult
la gama de produse și calitatea departamentului.
Pe ultima treaptă a
acestui clasament, locul 10, avem rețeaua de supermarketuri IMC Market care a avut de pierdut în fața concurenților pe toate categoriile care au
fost supuse evaluării.
Rating pe asortimentul de produse în rețeaua
de magazine din Chișinău, Moldova
Pentru a crea un rating al supermarketurilor după numărul de poziții
de fructe și legume, a fost luat în considerare doar fructe și legume în stare
proaspătă, fără fructe uscate și alte produse procesate.
Astfel, conform acestor indicatori de monitorizare la mijlocul lunii
noiembrie 2019, lider la acest capitol a devenit Kaufland care avea în
vânzare 110 poziții, inclusiv 6 produse ECO (organice), în sectorul de fructe
și legume în stare proaspătă. Astfel, Kaufland s-a situat cu șapte poziții în
fața METRO Cash & Carry, care s-a clasat pe poziția secundă. În top 3
a intrat și rețeaua Nr1, care s-a clasat pe al treilea loc la
sortimentul de fructe și legume, cu 24 poziții mai puțin decât liderul.
Următoarele locuri sunt ocupate de rețelele Fourchete → Green Hills →
Velmart → Linella → Fidesco → IMC, ultima treaptă
fiind ocupată de Family Market, cu cele mai puține poziții de fructe și
legume oferite, în număr de 45.
Compartimentele de fructe și legume pot fi foarte diferite, precum și
numărul de poziții al acestora. De
obicei, acele rețele care oferă un sortiment mare, investesc timp și bani în
merchandising și prezentarea produselor și sunt capabili să atragă clienți mai înstăriți și obține o factură mai mare. Există, de asemenea, strategia exact
opusă, când supermarketul are un sortiment foarte restrâns de legume și fructe,
iar accentul este pus pe alte departamente. De exemplu, într-unul dintre
magazinele rețelei Family Market, nu exista fructe
și legume proaspete, adică lipsește acest departament.
În unele din rețelele de supermarketuri care au fost monitorizate în
Chișinău, se creează senzația unui sortiment mare de legume și fructe oferit
spre vânzare, dar, de fapt sunt mai multe produse care fac parte din aceleași
categorii, dar care sunt plasate în locuri diferite. Adesea, rețelele plasează
chiar același produs în cutii de forme diferite dar posibil și fără ambalaj.
Rating-ul calității
și prospețimii produselor în rețelele de magazine din Chișinău,
Moldova
În urma analizei ce ține de calitatea fructelor și legumelor, dar și
de prospețimea acestora, s-au observat abateri semnificative de la standardele
minime de calitate. Au fost constatate mai multe nereguli - produse stricate, deformate,
deshidratate, ofilite, etc.
La acest clasament avem 3 rețelede magazine care împart primul loc
pentru cele mai calitative fructe și legume expuse la vânzare și anume Nr1, Kaufland și Fourchete. La momentul efectuării auditului, în
magazinele acestor rețele nu au fost depistate încălcări ce țin de calitatea
produselor sau acestea au fost minuscule, neafectând calitatea generală. Adică,
cu alte cuvinte, aici nu s-a găsit nici o poziție grav afectată.
Pe al doilea loc se clasează magazinele din rețeaua METRO Cash
& Carry și Linella, în care au fost observate câteva nereguli, reprezentând 1% și
respectiv 1,7% produse afectate din totalul produselor expuse.
Locul trei și patru sunt împărțite de Velmart, Fidesco și respectiv Green Hills, unde
au fost observate un raport mai mare de poziții de fructe și legume de rea
calitate în raport cu liderul. Detalii pot fi văzute în grafic.
Ultimul loc al acestui clasament este ocupat de două rețele, Family Market și IMC Market, în care au fost
depistate cele mai mute încălcări ce țin de calitatea fructelor și legumelor
expuse pe rafturi.
Cele mai multe încălcări au fost depistate asupra perelor, merelor,
cartofilor, cepei și morcovilor. De asemenea, au existat multe comentarii cu privire
la calitatea și prospețimea verdețurilor (pătrunjel și mărar), care au fost
deseori ofilite și nu au aspect plăcut de comercializare.
Rating-ul general al prețurilor la fructe și
legume proaspete în rețelele de supermarketuri
din Chișinău, Moldova
Pentru a compara prețurile, s-au luat în calcul doar principalele
poziții pentru fructe, legume și verdețuri și doar de calibru și calitate
comparabilă, fiind omise cele de calitate proastă.
Drept urmare, de această dată pe primul loc s-a clasat rețelele de
magazine Green Hills și Nr1 care ofereau legume și fructe la cele mai accesibile prețuri. Locul 2 la
cele mai mici prețuri este împărțit de 3 rețele- METRO Cash & Carry, Velmart și Linella - urmate pe locul 3 de Fidesco și Family Market. Urmează Fourchete, Kaufland, și IMC Market. Cea din urmă a oferit printre cele mai
scumpe fructe și legume din toate.
Fructe
Cel mai mic cost al
celui mai popular set de fructe (mere, banane, mandarine, portocale) la momentul monitorizării a fost în
rețeaua Green Hills, iar cel mai mare în rețeaua IMC Market. În
medie, anti-liderul ratingului a scos la vânzare fructe și legume cu 70% mai
scumpe decât liderul.
Legume
Cele mai ieftine legume tradiționale (cartofi, sfeclă roșie, varză albă, morcovi, ceapă galbenă)) la momentul monitorizării puteau fi cumpărate din rețeaua METRO
Cash & Carry, iar cele mai scumpe - în IMC Market.. Diferența
dintre lider și celelalte rețele în funcție de preț a fost de până la 76%.
Iar cele mai ieftine legume de seră (roșii și castraveți de seră) puteau fi cumpărate în
timpul auditului din rețelele Linella, iar cele mai scumpe din IMC Market. Diferența de această dată a fost cu circa
60% mai scumpe față de lider.
Verdețuri
Cele mai ieftine verdețuri (pătrunjel,
mărar) puteau fi cumpărate la kilogram în zilele auditului din Chișinău în rețeaua Nr1.
Aceste rețele se
disting prin câteva aspecte ce țin de marketing, cum ar fi expunerea
atrăgătoare a legumelor, fructelor, pomușoarelor, verdețurilor în departamente bine
iluminate și poziționare în magazine. Un avantaj suplimentar a fost amplasarea
departamentului de fructe și legume frumoase la intrarea în magazin, deoarece a
constituit o dispoziție pozitivă pentru consumator și a contribuit, potrivit
multor experți, la costuri mai mari în alte departamente ale supermarketurilor.
În plus, un departament de înaltă calitate, cu un sortiment mare, a contribuit
la fidelizarea consumatorilor.
Liderii aveau cele mai
detaliate informații despre produs, etichetele de preț erau mari și ușor de
citit, culoarul era larg, amplasarea mărfurilor pe rafturi era logică și ușor
accesibilă, iar calitatea deservirii era constant ridicată.
Noua rețea venită în
Moldova, Kaufland, a stabilit noi standarde înalte pentru acești
indicatori. De remarcat în mod deosebit este accentul pe prezentarea produselor
locale și ecologice, precum și personalul receptiv, prietenos, gata să răspundă
solicitărilor clienților.
Kaufland a fost urmat de METRO Cash & Carry și Linella. Au
primit aproximativ același rating general, deși diferă în funcție de pozițiile
individuale.