
Pentru a atrage atenția asupra
situației dificile din afacerea cu mere din regiune, având în vedere
perspectivele pentru un alt sezon dificil pentru agricultori, EastFruit
lansează un nou hashtag #freshapplecrisis. Vă sugerăm să utilizați acest
hashtag tuturor celor care publică informații pe rețelele sociale despre
dificultățile legate de realizării merelor la un preț accesibil.
„În această vară, echipa noastră
de analiști a analizat cu atenție datele din întreaga lume, comparând producția
și consumul de mere. Informațiile colectate indică o mare probabilitate ca
sezonul 2021/22 să fie mult mai dificil decât chiar și sezonul 2018/19. În
același timp, agricultorii din Europa de Est vor suferi mai mult ca oricând, nu
numai din cauza recoltei record, ci și pentru că vor trebui să concureze cu
exportatorii de mere din UE pentru piețele tradiționale pentru furnizorii din
UE și pe piețele din UE țările înseși ”, afirmă Andriy Yarmak, Economist în
cadrul Departamentului de Investiții al Organizației Națiunilor Unite pentru
Agricultură și Alimentație (FAO).
Mai jos sunt câteva date care
explică de ce se foloseşte hashtagul #freshapplecrisis:
- Recolta de mere în Europa de
Est va fi cea mai mare din punct de vedere istoric - aproape toate țările vor
actualiza recordurile de producție;
- Iranul în sezonul precedent a
ocupat deja locul al doilea în lume în ceea ce privește exporturile de mere,
aproape ajungând din urmă China! Iranul concurează cu mărul din Moldova și
Serbia pe piața rusă, precum și cu Ucraina și UE în Orientul Mijlociu și Asia;
- Turcia continuă să se extindă
pe piaţă aproape la fel de repede ca şi Iranul exportând deja aproximativ
300.000 de tone de mere pe sezon. Turcia concurează cu UE și Ucraina în
Orientul Mijlociu și cu Moldova și Serbia în Rusia, crescând rapid
aprovizionarea cu mere către India;
- Ucraina nu poate furniza mere
pe piața rusă și încă nu are acele condiții concurențiale stabilite pentru
accesul liber la piețele de mere atât de importante și cu cea mai rapidă
creștere precum Vietnam, India, Indonezia și Egipt, fapt ce restrânge mult
perspectivele de export pentru ea;
- Rusia va reduce din nou
importurile de mere în sezonul 2021/22 cu aproximativ 60-80 mii tone după o
altă recoltă record, iar Moldova și Serbia vor trebui să găsească piețe de
vânzare alternative pentru astfel de volume şi aceasta fără a lua în
considerare posibilitatea creșterii aprovizionărilor din Iran și Turcia;
- În ciuda întârzierii începerii
recoltării merelor în 2021, piața rusă de mere este deja inundată de mere
ieftine, iar prețurile acestora sunt cele mai mici din toți anii pentru această
perioadă de timp;
- Ţările din Asia Centrală
(Tadjikistan, Uzbekistan, Kazahstan, Kârgâzstan) vor înregistra din nou un record
al recoltei de mere, deoarece suprafaţa ocupată cu livezi de mere continuă să
se extindă, iar livezile tinere încep să dea roade;
- Moldova nu a putut vinde pe
deplin nici măcar recolta relativ scăzută de mere din 2020, iar anul acesta,
producția de mere în ţară ar putea crește cu 150-180 mii tone comparativ cu
sezonul trecut. Adăugați la aceasta o scădere a dimensiunii importurilor către
Rusia cu 60-80 mii tone și obținem o imagine extrem de neplăcută pentru
exportatorii moldoveni, care furnizează aproape toate merele pe această piață
unică de vânzări;
- Ucraina, Serbia și Moldova vor
trebui să-şi găsească o piață de vânzare pentru cel puțin 180 de mii de tone de
mere în afara Federației Rusiei, deși nu au vândut niciodată mai mult de 67 de
mii de tone toate trei împreună;
- UE va recolta mai multe mere
decât de obicei. Aceasta înseamnă că va fi necesar să se găsească o piață de
vânzare pentru aceste mere în Orientul Mijlociu și Asia, unde pozițiile
Iranului și Turciei s-au consolidat semnificativ începând cu 2018/19;
- Există indicii că China ar
putea recolta mai multe mere în 2021 comparativ cu 2020. Aşa cum China rămâne a
fi principalul exportator mondial și încă nu a restabilit accesul pe piața
rusă, acest lucru înseamnă că ea va continua să exercite presiuni pe piețele din
Asia;
- Există date care arată că
consumul de mere în Europa scade din nou după o creștere bruscă în timpul
pandemiei din 2020. Merele nu sunt considerate un produs în trend pentru noile
generații de consumatori, care joacă un rol din ce în ce mai important și în
creștere pe piața fructelor;
- Se așteaptă ca țările din
emisfera sudică să crească producția de mere cu 250-300 mii tone, exportând mai
multe mere în Asia, unde presiunea furnizorilor de mere din China este deja în
creștere;
- Stocurile reportate de mere din
sezonul 2020/21 în Europa sunt neobișnuit de mari, ceea ce pune presiune
suplimentară pe piață și scurtează durata sezonului 2021/22;
- Întârzierea începerii
recoltării merelor, în special în Europa de Est, scurtează și sezonul lor, ceea
ce înseamnă că fermierii vor avea cel puțin cu două săptămâni mai puțin decât
de obicei pentru a-și vinde merele;
- Concentratul de mere (AJC) îşi pierde
poziţia pe piață în favoarea băuturilor în trend, iar prețurile pentru merele destinate
prelucrării pur și simplu nu pot fi majorate;
- „Criza containerelor” și creșterea
accentuată a costului transportului maritim vor deveni o problemă serioasă
pentru furnizorii de mere care se orientau spre piețele premium din Asia și
Orientul Mijlociu, punând presiune asupra prețurilor de vânzare ale agricultorilor;
- Singura veste pozitivă pentru
piața mondială a mărului este scăderea recoltei și a exporturilor către Statele
Unite.
Restricțiile continue asupra
călătoriilor gratuite din cauza pandemiei Covid-19 și lipsa de expoziții și
forumuri comerciale îngreunează identificarea noilor contacte pentru vânzarea
merelor. În plus, procesul de negociere a formalităților de acces pe piață de
către state a încetinit brusc.
Pentru a rezolva această
problemă, a fost dezvoltată o platformă online în Telegram, unde cumpărătorii
străini pot achiziționa mere și alte fructe și legume din Europa de Est și Asia
Centrală, precum și să își promoveze produsele în regiunea dată. Platforma se
numește EF Trade Platform și este gratuită pentru toată lumea, iar
postarea este permisă în rusă și engleză. Utilizatori sunt rugaţi să citească
cu atenție regulile din mesajul fixat înainte de a continua cu plasarea
promoției!
Platforma are deja aproximativ
18.000 de utilizatori din 55 de țări, majoritatea companiilor fiind din Rusia,
Ucraina, Uzbekistan, Belarus, Turcia, Iran, Azerbaidjan, Moldova, Georgia,
Serbia și Tadjikistan, devenind astfel cea mai mare platformă de tranzacționare
online de fructe și legume.
De asemenea, se aşteaptă că
afacerile cu mere vor intensifica eforturile de promovare a consumului de mere
proaspete pe plan intern și internațional, iar echipa EastFruit este
întotdeauna gata să ajute în acest sens. Fără a crește consumul de mere,
această afacere se va confrunta cu provocări majore de sustenabilitate în
următorii ani, datorită concurenței crescute a pomuşoarelor și a fructelor
exotice. În consecință, agricultorii trebuie să colaboreze pentru a îmbunătăți
eficiența, calitatea și pentru a găsi abordări de marketing mai eficiente și
moderne care vizează noile generații de consumatori.
Sursa: EastFruit