Dorința multor producători
agricoli este să reușească să cultive produse agricole de înaltă calitate, care
să corespundă inclusiv cerințelor de calitate pentru export. Pentru a garanta
că un produs agricol exportat de Republica Moldova îndeplinește exigențele
fitosanitare impuse de țara de destinație este nevoie de un document oficial
numit certificat fitosanitar. Echipa AGROEXPERT a discutat cu Svetlana Lungu,
șefa Direcției protecția și sănătatea plantelor, Agenţia Naţională pentru
Siguranţa Alimentelor (ANSA), pentru a afla care sunt etapele procedurii de
obținere a certificatului fitosanitar.
- Ce înseamnă certificare fitosanitară și cum are loc acest proces? Ce
informații conține certificatul
fitosanitar?
Certificatul fitosanitar este un
document care atestă starea fitosanitară a încărcăturilor destinate exportului.
Starea fitosanitară se manifestă prin
prezența sau lipsa unor organisme dăunătoare pentru plante și respectiv pentru
produsele vegetale precum: insecte, micoorganisme, bacterii și altele.
Certificatul fitosanitar se eliberează la cererea țării de import, care
reflectă și care atestă starea fitosanitară conformă cerințelor fitosanitare al
țării de import. Respectiv, în certificatul fitosanitar este inclusă informația
ce redă imaginea despre marfa și lotul
respectiv, pentru serviciul fitosanitar din țara de import, precum: denumirea
exportatorului, denumirea importatorului, țara de origine a mărfii, specia sau
denumirea mărfii, cantitatea, ambalajele, și de asemenea reflectă cerințele
speciale fitosanitare dacă acestea sunt impuse de țara de import.
- Care sunt pașii exacți pe care trebuie să îi parcurgă producătorul
autohton pentru a putea obține certificatul fitosanitar și cât timp durează
obținerea acestuia?
Pașii sunt stabiliți de cadrul
normativ și legislativ al Republicii Moldova. Legea de bază în domeniul
fitosanitar, respectiv carantina fitosanitară este Legea 228 din anul 2010,
care vorbește în primul rând despre înregistrarea atât a producătorului, cât și
a exportatorului, controlul în perioada de vegetație și obținerea
certificatului fitosanitar. Pentru a fi înregistrați în sistemul informațional deținut de ANSA, care
se numește „Registrul de stat fitosanitar”, producătorul se apropie de oficiul
ANSA din raza sa de activitate (fiecare raion are astfel de sediu), depune
documentele necesare pentru înregistrare, iar din momentul în care declară că
urmează să exporte, este înregistrat cu genul de activitate de exportator. Mai
multe detalii despre procedura de înregistrare pot fi găsite pe site-ul
www.ansa.gov.md . Conform Hotărârii de Guvern, termenul limită pentru
eliberarea unui certificat fitosanitar reprezintă 5 zile. Însă deoarece lucrăm
adesea cu produse ușor alterabile, practic în 2 zile certificatul poate fi
obținut, în cazul în care preventiv au fost făcute investigările de laborator,
care atestă lipsa organismelor dăunătoare pentru țara de import. În condițiile
epidemiologice de acum, noi prevedem și posibilitatea tansmiterii setului de
documente prealabil și cererea pentru obținerea certificatului fitosanitar în
regim online, pe poșta electronică.
- Ce termen de valabilitate are acest certificat?
Certificatul fitosanitar, conform
standardelor internaționale are termenul de 14 zile. Se presupune că în aceste
14 zile, se schimbă, sau poate fi schimbat statutul fitosanitar. Acum suntem în
perioada rece a anului, dar în perioada de primăvară-vară, toate „vietățile”
trec dintr-o fază de dezvoltare în alta, așa că vorbim despre schimbarea
statutului fitosanitar. Certificatul fitosanitar, conform standardului, este
emis în una din limbile de comunicare FAO, de obicei, emitem certificatele în
limba engleză, română și rusă.
- La export, cerințele fitosanitare diferă în funcție de stat?
Desigur, geografic statele sunt
amplasate în diferite zone climaterice și repectiv fiecare stat are cerințele
sale fitosanitare. Dacă prezența unor organisme într-un stat ar putea fi
considerate ca organisme de carantină, în alt stat aceste organisme lipsesc și
atunci necesită un control riguros pentru a nu introduce în acel stat
organismele respective.
- Dacă un produs este exportat în ambalaj de lemn, și ambalajul trebuie
să fie certificat?
Ambalajul din lemn de asemenea
este supus unui control fitosanitar deosebit, cu atât mai mult că ambalajul de
lemn este o cale de transportare a anumitor organisme specifice pentru lemn
dintr-o țară în alta, în cadrul operațiunilor de comerț. În acest sens, a fost
elaborat un standard internațional (nr 15), care reglementează procedura de
tratare și marcare a acestor ambalaje. Ambalajul de lemn de obicei se
confecționează din lemn neprelucrat. În cazul în care segmentele care sunt
utilizate la confecționarea ambalajului din lemn sunt mai groase de 6 mm, este supus unor tratări. Apoi este
aplicată ștampila de marcaj cu: abrevierea Convenției internaționale pentru
protecția plantelor (IPPC), apoi mai sunt încă 3 abrevieri obligatorii pentru
toate statele: primele două litere reprezintă abrevierea statului, numărul de
înregistrare a producătorului ambalajului din lemn, jos sunt două litere HT
care vorbesc depre prelucrarea termică a ambalajui din lemn. Pe fiecare palet
este obligatoriu să fie aplicată acest marcaj, cel puțin pe două părți, pentru
că la deschiderea unității de transport, marcajul trebuie să fie vizibil pentru
inspectorii fitosanitari din țara de import.
Sursa: AGROEXPERT