În luna mai, conform
observațiilor analiştilor EastFruit, calitatea merelor atestă o îmbunătăţire
vizibilă în lanțurile de supermarketuri din Chișinău. Alături de soiurile
Granny Smith, Golden Delicious, Gala, Braeburn a căror calitate a fost una
destul de bună până acum, chiar și cele etichetate drept „mere roșii” arată
uimitor de proaspete pentru această perioadă a anului, sortate după calibru și
formă, fără defecte vizibile şi deteriorări.
Prețurile la mere în
supermarketurile din capitală au rămas practic neschimbate de aproximativ cinci
săptămâni, acestea stabilizându-se în intervalul de 11-14 lei/kg (0,61-0,78 USD/kg)
în funcție de poziționarea rețelei și sortimentul de produse. Prin urmare, merele au fost și rămân cele mai ieftine
fructe, prețurile pentru ele fiind de câteva ori mai mici decât, de exemplu,
pentru pere, banane și mandarine și, de asemenea, decât pentru cireșele
timpurii, caise și căpșune. Având în vedere calitatea destul de bună a merelor,
potrivit angajaților reţelelor de supermarketuri, „pentru aceste fructe în
cadrul reţelelor de supermarketuri la sfârșitul sezonului poate apărea brusc ultima
oportunitate a menţinerii unei cereri ridicate din partea consumatorilor.”
Explicația aparent clară a îmbunătățirii atipice a sortimentului de mere în lanțurile de supermarketuri
din ţară de la sfârșitul primăverii este legată de încercarea întreprinderilor horticole
și traderilor de top de a vinde cel puțin un număr relativ mic de mere
de înaltă calitate care nu au putut fi exportate din cauza războiului din
Ucraina. Din acest punct de vedere, lanțurile de retail, după cum s-a dovedit, sunt
un canal bun de desfacere a producţiei.
Două motive pot servi drept
confirmare a acestei variante. În primul rând, conform evaluării preliminare a
specialiştilor din cadrul asociaţiilor de producători agricoli, în luna mai
este puţin probabil ca exportatorii locali de mere să poată repeta rezultatul
ridicat al livrărilor externe din aprilie (32.000 tone). În al doilea rând, în această
perioadă, în unele magazine au apărut mere autohtone calibrate şi împachetate
în ambalaje flow-pack cu informații în limba engleză, respectiv clar destinate
exportului.
Conducătorii organizațiilor producătorilor
de fructe susțin însă că, într-un context mai larg, este greșit să asociem îmbunătățirea
calității și extinderea sortimentului de mere din lanțurile de supermarketuri
din ţară cu problemele logistice apărute în contextul actual al exporturilor
dificil de realizat. În urmă cu
trei-patru ani, la nivelul asociațiilor producătorilor agricoli și al
structurilor guvernamentale din ţară, a început să fie promovată ideea „de a nu
ignora piața internă de fructe din punct de vedere al calității”. O dată cu
începutul pandemiei în 2020, lanțurile de supermarketuri, care din mai multe
motive au pus presiune asupra piețelor din capitală în lupta pentru cumpărători,
după cum susţin producătorii de fructe, „au început să achiziţioneze mere la prețuri
nu atât de mici”.
Sursa: EastFruit