Primul portal agricol din Moldova
CERERI & OFERTE PLASEAZĂ ANUNȚ OFERTE RECENTE CERERI RECENTE INFOCENTRU

Un jucător local puternic a apărut pe piața materialului săditor devirusat din ţară (video)

Potrivit experților EastFruit, calitatea scăzută a materialului săditor este una dintre principalele probleme ale horticulturii cu care se confruntă producătorii agricoli. Acest lucru se datorează parțial costului ridicat al răsadurilor importate și a lipsei de alternative locale. Cu toate acestea, situația a început recent să se schimbe în bine.

Potrivit estimărilor experților, capacitatea pieței moldovenești de a produce material săditor devirusat este de cel puțin 200.000 de plante pe an. Până de curând, cererea a fost satisfăcută aproape în totalitate din contul importurilor, însă recent, în ţară a apărut primul producător autohton de material săditor devirusat, care își propune să ocupe pe termen mediu un segment semnificativ al acestei piețe.

EUROALUN, împreună cu parteneri italieni, implementează proiectul VITROHUB începând cu anul 2019 în vederea micropropagării plantelor în vitro. Compania a creat un laborator în spaţiul închiriat din cadrul Universității de Stat din Moldova, compus din: un laborator biochimic; zone de sterilizare, autoclavare și filtrare; zone de reproducere, creștere și prelucrare a plantelor; micro-sere de adaptare preliminară a plantelor (pentru aproximativ 20 de zile). Echipamentul de laborator existent face posibilă producerea a până la 500.000 de unități de material săditor fără viruși pe an. VITROHUB dispune și de sere în comuna Puhoi pentru adaptarea și pregătirea comercială a materialului săditor crescut (de obicei în termen de 20-30 de zile, totuși, o parte din material poate fi lăsat în sere pentru iernare și creștere viguroasă a tulpinii, fapt pentru care rata de supraviețuire şi prețul materialului săditor cresc).

Inițiatorii proiectului speră pe termen lung să atingă capacitatea proiectată de producere - 300-400 mii de plante pe sezon. Între timp, baza materială si personalul actual (4 specialişti şi câţiva studenţi din cadrul USM) sunt capabili să asigure cultivarea şi pregătirea comercială a 150 de mii de plante.

În prezent, principalele produse ale VITROHUB sunt: portaltoi de cireș, prun, cais, piersic, migdal, nuc (pe bază de clone locale sterilizate), precum și material săditor devirusat din mai multe soiuri de alun. În etapa de studiere şi dezvoltare  în prezent sunt patru soiuri de cătină. În privinţa planurilor de viitor, compania urmăreşte, de asemenea, producerea de material de altoire de calitate fără viruși.

În prezent, principala categorie de clienți sunt pepinierele locale care fie vând material săditor înmulțit, fie creează plantații la cheie. Până în prezent, mulți dintre ei au achiziționat material devirusat din Uniunea Europeană pentru adaptare și inoculare. Scopul proiectului VITROHUB este de a înlocui în mare măsură aceste importuri cu produse proprii.

Potrivit lui Sergiu Melnic, manager pe calitate și coordonator de laborator, proiectul are potenţial mare pentru acest lucru și chiar prezintă anumite avantaje competitive față de importatori. În primul rând, baza materială și tehnică este situată în țară, fapt ce exclude din start costurile pentru logistica de transport din străinătate și pentru vămuirea mărfurilor. În al doilea rând, un alt avantaj este un sezon de producție și comercial mai lung comparativ cu producătorii străini care comercializează, de obicei, produse clienților din Moldova în anumite perioade strict limitate ale anului. În al treilea rând, proiectul este capabil să ofere clienților condiții flexibile de cooperare, inclusiv modificarea parametrilor comenzii, de exemplu, creșterea acesteia. În acest scop, se formează de obicei un fond de rezervă.

Această abordare a companiei dă deja roade. În acest moment, proiectul are deja un client local (o pepinieră) care cultivă peste 200.000 de plante de vânzare.

Informații detaliate despre cum sunt organizate toate procesele de producție în laborator în ansamblu pot fi vizionate în videoclipul de mai jos.

Clipul video poate fi urmărit pe următorul link: https://www.youtube.com/watch?v=eO_lHkXrR2I

Sursa: EastFruit

DINAMICA PREȚURI