Agricultorii
din Republica Moldova pot beneficia de un grant în valoare de 7 500 $
sau 15 000$ - în cazul cooperativelor, pentru procurarea echipamentelor
agricole folosite pentru adaptarea la schimbările climatice. Sumele sunt
oferite în cadrul
,
finanțat de Fondul Internațional pentru Dezvoltarea Agricolă (IFAD).
Iar echipa de experți ai Federației Agricultorilor din Moldova, FARM
sunt cei care oferă consultare și suport GRATUIT beneficiarilor care vor
să obțină finanțare.
Care
sunt criteriile de eligibilitate, cât de complicat este procesul de
întocmire a dosarului și cât durează procedura ne răspunde Vasile
Pojoga, expert în dezvoltarea businessului.
Cine sunt persoanele care pot beneficia de bani în cadrul acestui program lansat de IFAD?
La
program pot apela agricultorii care vor să investească în echipamente
folosite în producerea agricolă primară, adică acele unelte care sunt
utilizate anume în practicile agricole care favorizează atenuarea
schimbărilor climatice.
Când pot aplica pentru grant, până la procurarea echipamentului sau după?
Granturile
pot fi obținute atât de către agricultorii care au cumpărat aceste
unelte, cât și de cei care abia planifică. Avantajul acestui program
este că agricultorii care au cumpărat uneltele începând cu luna august, 2020, sunt eligibili pentru a apela la acest proiect.
Pot beneficia de grant atât de la IFAD, cât și de la AIPA?
Evident
că nu pot primi grant agricultorii care deja au obținut finanțare
pentru aceleași echipamente sub formă de subvenții sau grant din alte
proiecte.
Dar agricultorii au
oportunitatea de a beneficia de finanțare cu grant de la IFAD în
condițiile completării și depunerii unei cereri de ”pre-investiții”
către UCIP IFAD și pregătirea documentele aferente până la cumpărarea
utilajului. Iar ulterior să aplice la AIPA pentru subvenționarea
contribuției proprii.
- ATENȚIE:
În cazul depunerii unei cereri de finanțare până la procurarea
bunului/bunurilor (cerere pre-investiție), după aprobarea grantului,
termenul de achiziționare a bunului/bunurilor și prezentarea actelor
confirmative, nu va depăși data de 31.01.2024.
Care sunt tipurile de utilaje finanțate de acest program?
În programul respectiv pot să obțină utilaje acei care implementează bunele practici agricole și se referă în mod special la echipamentele
care țin de agricultura conservativă, acestea ar fi semănătoarele
No-till, mini-till, cultivator, scarificator sau decompactor, mai sunt
mașini de tăiat iarbă, tocătoare, dar și sisteme de irigare la
suprafață, sisteme de irigare subterane, sisteme antigrindină și plasă
de umbrire, sau echipamente pentru producerea energiei solare –
instalații fotovoltaice sau colectoarele solare și mai sunt pentru
mașini și utilaje folosite în sistemul de producere a culturilor
organice. Toate echipamentele finanțate în cadrul acestui
program trebuie să fie folosit în exclusivitate în agricultură, lista
întreagă a echipamentelor o găsiți AICI.
La
acest program poate apela și cei care planifică un Start-up sau este
necesar ca activitatea să fie una funcțională și dezvoltată?
Oricine
poate apela la acest program, care are minim un an de experiență în
domeniu, să nu depășească suprafața de 50 de ha, regulă care se extinde
și în cazul cooperativelor - cel puțin 70 % din membrii, cumulativ să nu
depășească aceste 50 de ha.
Care sunt sumele de bani pe care le pot obține beneficiarii de grant?
În
cazul întreprinderilor care depun în mod individual, suma grantului nu
trebuie să depășească 7 500 $ per cerere. Regula grantului este de a
respecta proporția de 70% la 30%, adică 70% din suma totală a
proiectului trebuie să fie grant și 30% contribuția beneficiarului. În
cazul în care suma totală pentru echipament depășește 7 500 $, restul
banilor trebuie să fie din partea beneficiarilor. Această sumă este
valabilă pentru întreprinderile care depun cererile în mod individual,
dacă vorbim despre cooperative, atunci suma grantului nu trebuie să
depășească 15 000$. Suma pentru cooperativă este mai mare, dar și
contribuția crește, pentru cooperativă, raportul este de 50% la 50%.
Cât de complicată și complexă este procedura de obținere a acestor granturi?
Procedura
este relativ simplă, se solicită completarea unei cereri cu respectarea
cerințelor finanțatorului și furnizarea actelor solicitate: extrase,
situații financiare, contracte pe terenuri, extras de la primărie care
confirmă numărul de terenuri deținute în proprietate sau arendă, oferte
pentru echipament, etc. Dar la acest capitol agricultorii datorită
suportului IFAD au oportunitatea de beneficia de suportul experților
FARM absolut GRATUIT la completarea dosarului.
Cum și în ce mod ajută echipa FARM potențialilor beneficiari de granturi?
Cel
mai simplu este ca beneficiarii să înțeleagă cât de puțin ceea ce-și
doresc ca să pornim procesul de lucru. Dar pentru prima etapă este de
ajuns ca să ne sune și să ne spună ce planifică, cu ce se ocupă
întreprinderea, să înțelegem dacă sunt eligibili, ca mai apoi să-i
ghidăm să pregătească actele necesare ca să completeze cât mai corect
dosarul din start, după care se depune la sediul UCIP IFAD. Sau pot
analiza independent condițiile de finanțare pe pagina UCIP IFAD
Cum beneficiarul își poate alege expertul și cum îl poate găsi?
În primul rând, pe pagina UCIP IFAD este Lista consultanților,
unde sunt datele de contact al fiecărui expert. Din acea listă,
beneficiarul își poate alege expertul din zona din care vine și îi este
mai convenabil - nord, centru, sud.
Cât costă serviciile de consultanță?
Serviciile
FARM sunt achitate de către IFAD, iar agricultorii beneficiază gratuit
de aceste servicii. Beneficiarii trebuie doar să fie receptivi și să
adune la timp informațiile ca să pregătim cât mai rapid dosarul. Pentru a
beneficia de grant și consultanță gratuită, dosarul urmează a fi
perfectat, iar bunurile achiziționate, inclusiv, până la 31.01.2024
Cât durează să completezi acest dosar?
În
cazul în care beneficiarul știe exact ce vrea să cumpere, atunci
adunarea actelor durează în mediu 2-3 zile. Cel mai important este să
pregătească ofertele privind echipamentul propus și să prezinte
extras de la primărie ce confirmă suprafața terenurilor din proprietate
și/sau arendă.
Care
este probabilitatea că beneficiarul o să primească banii, în cazul în
care completează acest dosar cu FARM-ul, e sigur 100%, sau poate fi și
respins, totuși?
Sigur, poate fi
și respins, dar acest lucru se întâmplă doar din motiv de
ineligibilitate și motivele ar fi că persoana a participat și la alte
programe și proiecte care au finanțat deja echipamentul pentru care
depune pentru finanțare, sau dacă a fost beneficiar de grant în cadrul
IFAD VI sau în alt program IFAD care este în derulare. Sigur că am avut
situații în care dosarele au fost respinse, dar acest lucru s-a
întâmplat din motiv că beneficiarul nu ne-a furnizat informație corectă,
sau au ascuns faptul că au fost câștigători la apeluri IFAD precedente.
În cazul în care beneficiarul obține grantul, cum acesta își primește banii?
Dosarul
se depune la sediul UCIP IFAD după ce este completat în totalitate,
după care este analizat, uneori pot fi solicitate unele completări sau
clarificări din partea experților UCIP-IFAD, apoi urmează și aprobarea
finală și respectiv primirea banilor pentru echipamentul care a fost
solicitat.
Există un termen de valabilitate a acestui proiect, până când se pot adresa beneficiarii pentru depunerea dosarelor?
Proiectul
este activ până la 31.03.2024 sau până la epuizarea fondurilor, dar
depunerea dosarelor urmează a fi efectuată până la 31.01.2024
și se lucrează după principiul – primul venit, primul servit. Pentru
mai multe detalii despre proiect, dar și criterii de eligibilitate,
puteți accesa direct pagina UCIP IFAD. Pe noi ne pot contacta direct la adresa de email instruire@agrofarm.md sau ne pot apela la numărul de mobil 068882205 – Vasile Pojoga.