Primul portal agricol din Moldova
CERERI & OFERTE PLASEAZĂ ANUNȚ OFERTE RECENTE CERERI RECENTE INFOCENTRU

Obține un grant de 7 500$ de la UCIP-IFAD. Echipa FARM te ajută!

Agricultorii din Republica Moldova pot beneficia de un grant în valoare de 7 500 $ sau 15 000$ - în cazul cooperativelor, pentru procurarea echipamentelor agricole folosite pentru adaptarea la schimbările climatice. Sumele sunt oferite în cadrul Programului de adaptare pentru micii producători, finanțat de Fondul Internațional pentru Dezvoltarea Agricolă (IFAD). Iar echipa de experți ai Federației Agricultorilor din Moldova, FARM sunt cei care oferă consultare și suport GRATUIT beneficiarilor care vor să obțină finanțare.

Care sunt criteriile de eligibilitate, cât de complicat este procesul de întocmire a dosarului și cât durează procedura ne răspunde Vasile Pojoga, expert în dezvoltarea businessului.

Cine sunt persoanele care pot beneficia de bani în cadrul acestui program lansat de IFAD?

La program pot apela agricultorii care vor să investească în echipamente folosite în producerea agricolă primară, adică acele unelte care sunt utilizate anume în practicile agricole care favorizează atenuarea schimbărilor climatice.

Când pot aplica pentru grant, până la procurarea echipamentului sau după?

Granturile pot fi obținute atât de către agricultorii care au cumpărat aceste unelte, cât și de cei care abia planifică. Avantajul acestui program este că agricultorii care au cumpărat uneltele începând cu luna august, 2020, sunt eligibili pentru a apela la acest proiect.

Pot beneficia de grant atât de la IFAD, cât și de la AIPA?

Evident că nu pot primi grant agricultorii care deja au obținut finanțare pentru aceleași echipamente sub formă de subvenții sau grant din alte proiecte. 

Dar agricultorii au oportunitatea de a beneficia de finanțare cu grant de la IFAD în condițiile completării și depunerii unei cereri de ”pre-investiții” către UCIP IFAD și pregătirea documentele aferente până la cumpărarea utilajului. Iar ulterior să aplice la AIPA pentru subvenționarea contribuției proprii.

  • ATENȚIE: În cazul depunerii unei cereri de finanțare până la procurarea bunului/bunurilor (cerere pre-investiție), după aprobarea grantului, termenul de achiziționare a bunului/bunurilor și prezentarea actelor confirmative, nu va depăși data de 31.01.2024.

Care sunt tipurile de utilaje finanțate de acest program?

În programul respectiv pot să obțină utilaje acei care implementează bunele practici agricole și se referă în mod special la echipamentele care țin de agricultura conservativă, acestea ar fi semănătoarele No-till, mini-till, cultivator, scarificator sau decompactor, mai sunt mașini de tăiat iarbă, tocătoare, dar și sisteme de irigare la suprafață, sisteme de irigare subterane, sisteme antigrindină și plasă de umbrire, sau echipamente pentru producerea energiei solare – instalații fotovoltaice sau colectoarele solare și mai sunt pentru mașini și utilaje folosite în sistemul de producere a culturilor organice. Toate echipamentele finanțate în cadrul acestui program trebuie să fie folosit în exclusivitate în agricultură, lista întreagă a echipamentelor o găsiți AICI.

La acest program poate apela și cei care planifică un Start-up sau este necesar ca activitatea să fie una funcțională și dezvoltată?

Oricine poate apela la acest program, care are minim un an de experiență în domeniu, să nu depășească suprafața de 50 de ha, regulă care se extinde și în cazul cooperativelor - cel puțin 70 % din membrii, cumulativ să nu depășească aceste 50 de ha.

Care sunt sumele de bani pe care le pot obține beneficiarii de grant?

În cazul întreprinderilor care depun în mod individual, suma grantului nu trebuie să depășească 7 500 $ per cerere. Regula grantului este de a respecta proporția de 70% la 30%, adică 70% din suma totală a proiectului trebuie să fie grant și 30% contribuția beneficiarului. În cazul în care suma totală pentru echipament depășește 7 500 $, restul banilor trebuie să fie din partea beneficiarilor. Această sumă este valabilă pentru întreprinderile care depun cererile în mod individual, dacă vorbim despre cooperative, atunci suma grantului nu trebuie să depășească 15 000$. Suma pentru cooperativă este mai mare, dar și contribuția crește, pentru cooperativă, raportul este de 50% la 50%.

Cât de complicată și complexă este procedura de obținere a acestor granturi?

Procedura este relativ simplă, se solicită completarea unei cereri cu respectarea cerințelor finanțatorului și furnizarea actelor solicitate: extrase, situații financiare, contracte pe terenuri, extras de la primărie care confirmă numărul de terenuri deținute în proprietate sau arendă, oferte pentru echipament, etc. Dar la acest capitol agricultorii datorită suportului IFAD au oportunitatea de beneficia de suportul experților FARM absolut GRATUIT la completarea dosarului. 

Cum și în ce mod ajută echipa FARM potențialilor beneficiari de granturi?

Cel mai simplu este ca beneficiarii să înțeleagă cât de puțin ceea ce-și doresc ca să pornim procesul de lucru. Dar pentru prima etapă este de ajuns ca să ne sune și să ne spună ce planifică, cu ce se ocupă întreprinderea, să înțelegem dacă sunt eligibili, ca mai apoi să-i ghidăm să pregătească actele necesare ca să completeze cât mai corect dosarul din start, după care se depune la sediul UCIP IFAD. Sau pot analiza independent condițiile de finanțare pe pagina UCIP IFAD

Cum beneficiarul își poate alege expertul și cum îl poate găsi?

În primul rând, pe pagina UCIP IFAD este Lista consultanților, unde sunt datele de contact al fiecărui expert. Din acea listă, beneficiarul își poate alege expertul din zona din care vine și îi este mai convenabil - nord, centru, sud.

Cât costă serviciile de consultanță?

Serviciile FARM sunt achitate de către IFAD, iar agricultorii beneficiază gratuit de aceste servicii. Beneficiarii trebuie doar să fie receptivi și să adune la timp informațiile ca să pregătim cât mai rapid dosarul. Pentru a beneficia de grant și consultanță gratuită, dosarul urmează a fi perfectat, iar bunurile achiziționate, inclusiv, până la 31.01.2024

Cât durează să completezi acest dosar?

În cazul în care beneficiarul știe exact ce vrea să cumpere, atunci adunarea actelor durează în mediu 2-3 zile. Cel mai important este să pregătească ofertele privind echipamentul propus și să prezinte extras de la primărie ce confirmă suprafața terenurilor din proprietate și/sau arendă.

Care este probabilitatea că beneficiarul o să primească banii, în cazul în care completează acest dosar cu FARM-ul, e sigur 100%, sau poate fi și respins, totuși?

Sigur, poate fi și respins, dar acest lucru se întâmplă doar din motiv de ineligibilitate și motivele ar fi că persoana a participat și la alte programe și proiecte care au finanțat deja echipamentul pentru care depune pentru finanțare, sau dacă a fost beneficiar de grant în cadrul IFAD VI sau în alt program IFAD care este în derulare. Sigur că am avut situații în care dosarele au fost respinse, dar acest lucru s-a întâmplat din motiv că beneficiarul nu ne-a furnizat informație corectă, sau au ascuns faptul că au fost câștigători la apeluri IFAD precedente.

În cazul în care beneficiarul obține grantul, cum acesta își primește banii?

Dosarul se depune la sediul UCIP IFAD după ce este completat în totalitate, după care este analizat, uneori pot fi solicitate unele completări sau clarificări din partea experților UCIP-IFAD, apoi urmează și aprobarea finală și respectiv primirea banilor pentru echipamentul care a fost solicitat.

Există un termen de valabilitate a acestui proiect, până când se pot adresa beneficiarii pentru depunerea dosarelor?

Proiectul este activ până la 31.03.2024 sau până la epuizarea fondurilor, dar depunerea dosarelor urmează a fi efectuată până la 31.01.2024 și se lucrează după principiul – primul venit, primul servit. Pentru mai multe detalii despre proiect, dar și criterii de eligibilitate, puteți accesa direct pagina UCIP IFAD. Pe noi ne pot contacta direct la adresa de email instruire@agrofarm.md sau ne pot apela la numărul de mobil 068882205 – Vasile Pojoga.



DINAMICA PREȚURI